Nyhetsbrev

Jeg ønsker å motta tilbud om vareprøver, produkter og annen relevant informasjon på e-post fra Norvital.

Meny

Kontakt oss

Åpne meny
08.05.2015
nina

Vitamin B

B-vitaminer er vannløselig, og skilles ut av kroppen relativt raskt. Jevn tilførsel er derfor viktig.

Evnen til å ta opp vitamin B12 minsker med alderen. Eldre mennesker må derfor være ekstra påpasselige med å få i seg nok av dette vitaminet. Siden B12 bare finnes i animalske matvarer må også vegetarianere være spesielt oppmerksom på å få dekket sitt daglige behov.

Det finnes ulike B-vitaminer

• Vitamin B12 og B6 bidrar til immunsystemets og nervesystemets normale funksjon
• Riboflavin (B2), vitamin B12 og B6, tiamin og niacin bidrar til normal energiomsetning
• Riboflavin (B2), vitamin B12 og B6 bidrar til normal dannelse av røde blodlegemer
• Riboflavin (B2), B6, niacin bidrar til å redusere tretthet og utmattelse
• Riboflavin (B2) bidrar til normal omsetning av jern og beskytter cellene mot oksidativt stress

Vitamin B i kosten
Animalske matvarer, grovt brød, ost og meieriprodukter, bønner og spirer, mandler, nøtter, frø, lever og natur-ris, samt grønne grønnsaker.