Nyhetsbrev

Jeg ønsker å motta tilbud om vareprøver, produkter og annen relevant informasjon på e-post fra Norvital.

Meny

Kontakt oss

Åpne meny
Vitaminer og mineraler er viktig for kroppen.
08.05.2015
nina

Vitaminguide

Les om vitaminer, mineraler og proteiner. Lurer du på hva de forskjellige vitaminene og mineralene er godt for? Og hva som er forskjellen på fettløselige og vannløselige vitaminer? Dersom du ikke finner svar på dine spørsmål i vitaminguiden, ta gjerne kontakt med oss.

Hva er vitaminer?

Ordet vitamin stammer fra det latinske ordet ”vita” som betyr liv, og betegner stoffer som er livsnødvendige for kroppen. Mange av kroppens kjemiske prosesser trenger vitaminer for å fungere normalt. Siden kroppen selv ikke kan produsere vitaminer (med unntak av vitamin D), er det viktig å få tilført disse stoffene gjennom et sunt kosthold. Spiser du mangelfullt, noe vi alle sikkert gjør i perioder, kan kosttilskudd være et nyttig supplement og en enkel forsikring om at man får dekket sitt daglige behov.

De 13 livsnødvendige vitaminene vi kjenner til er: A, C, D, E, K samt 8 forskjellige B-vitaminer. Nedenfor kan du lese mer om hva de ulike vitaminene hjelper for, og i hvilke matvarer man finner dem.

 

Vannløselige og fettløselige vitaminer

Vi skiller mellom fettløselig og vannløselige vitaminer. Disse betegnelsene sier noe om hvor lenge kroppen kan lagre vitaminene.

Fettløselige vitaminer binder seg til fett, og opptas i blodet via tarmen. De blir lagret i lever og fettvev, slik at det finnes et reservelager hvis det skulle oppstå vitaminmangel. Vitamin A, D, E-vitamin og K hører til denne gruppen.

Vitamin C og B hører til de vannløselige vitaminene som skilles ut av kroppen gjennom urinen*. Disse vitaminene lagres altså dårligere og må tilføres jevnlig. (*unntaket er B12 som kan lagres i leveren i mer enn 4 år).

 

Proteiner

Proteiner er viktige byggesteiner i kroppen vår, som blant annet bygger opp og opprettholder kroppens muskelmasse. I tillegg utgjør de en viktig energikilde (sammen med fett og karbohydrater). Overskuddet av proteiner i kroppen brukes til å danne energi, eller omdannes til fett og lagres i kroppen for senere utnyttelse.

 

Mineraler

Kroppen kan ikke produsere mineraler, og disse stoffene må (i likhet med vitaminer) tilføres gjennom kosten eller kosttilskudd. Mineraler kan deles inn i essensielle og ikke-essensielle (livsviktige). Kalsium og magnesium er eksempler på mineraler. Jern, sink, kopper, selen, mangan, jod og krom kalles gjerne sporstoffer. Nedenfor finner du en oversikt over de ulike funksjoner mineralene har i kroppen.

• Magnesium og kalsium bidrar til normal muskelfunksjon. I tillegg bidrar magnesium til nervesystemets normale funksjon.
• Magnesium, kalsium, sink, fosfor og mangan er byggesteiner i skjelettet og bidrar til å opprettholde normale knokler, mens fosfor, kalsium og magnesium bidrar til å opprettholde normale tenner.
• Jern og magnesium bidrar til å redusere tretthet og utmattelse.
• Sink, selen, kobber og mangan er antioksidanter som bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress.
• Krom bidrar til å opprettholde normalt blodsukkernivå.
• Fosfor, mangan, magnesium, jern, jod, kalsium og kobber bidrar til normal energiomsetning.
• Kobber bidrar til normal pigmentering av hår og hud.

 

Mer informasjon om kostholdsråd finner du på Mattilsynet sin matportal.